keskiviikko 10. helmikuuta 2016

POHDINTAA JA KESKUSTELUA OMAN TYÖNANTAJAN KANSSA

Muutaman tunnin automatka pomon kanssa. Noudin pomoni kyytiin ja annoin istahtaa apukuskin paikalle ja laittaa vyön kiinni. Sitten aloitin välittömästi. "Hei, arvaa mitä, meillä on opinnoissa nyt kurssi, jossa pidetään blogia ja pohditaan somen merkitystä yritykselle, sekä yrityksen työkaluna myös" Varovasti käänsin katseeni tiestä katsoen mikä vaikutus sanoilla on. Pomo hymyili ja tökkäsi kevyesti olkapäähäni sanoen " just tollaista ollaan mietitty, somen hyödyntämistä ja juuri blogin pitämistä" Näin alkoi meidän yhteinen työmatka ja ensimmäinen puheenaihe.

Yrityksessämme on käytössä facebook, mikä todettiinkin keskustelussamme hyväksi mutta riittämättömänä. Blogin teko on kiinnostanut pomoani jo pitkään, ja hän onkin pohtinut sen sisällön tuottamista eri näkökulmista. Pohdimme yhdessä että pitäisi saada työntekijöistä innokas ryhmä  jotka haluaisivat päivittää blogia säännöllisesti.  Sinne voisimme laittaa sellaisia tiedotteita, joilla emme riko salassapitovelvollisuutta, sekä muutakin hyödyllistä tietoa yrityksestä. Varmaan monien yhteistyökumppaneiden, ja miksei muidenkin mielestä olisi mukava lukea meidän blogia ja työpäivämme sisältöä myös. Yhteiset tapahtumat olisi kaikkien ulottuvilla yhdellä klikkauksella. Yrityksemme pääkonttori sijaitsee Englannissa, ja heillä on käytössä henkilökunnalle ympäri maapallon oma blogisivu, joka tosin on suojattu ja on käytössä vain henkilökunnalle. Tällöin olemme kaikki tietoisia mitä missäkin tapahtuu ja mitä uudistuksia tai uudistus ideoita missäkin maassa ja työyhteisössä on. Sinne päivitetään myös jokaisen maan omia tapahtumia, tarinoita ja kuvia. Ainoa haaste on, että sivut ovat Englannin kieliset, ja tuo haasteita heille jotka eivät Englantia osaa.

Blogi soveltuukin monenlaiseen viestintään, kuten uutisointiin, keskusteluun, ideoiden kehittelyyn, viihdyttämiseen, markkinointiin, verkostoitumiseen, itsensä kehittämiseen ja tiedon jakamiseen ( A.Alasilta. Blogi tulee töihin) Uskonpa hyvinkin että meidän yrityksen blogin pitäminen alkaa kuluvan vuoden aikana, ja varmaankin olen yksi blogin kirjoittajista....siis minä joka en uskonut koskaan pitäväni blogia. Blogi on varmaankin yleistymässä monilta osin yritysten kanavana yrityksen henkilökunnalle sekä yrityksen ulkopuolisille markkinointi mielessä. Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin blogi on ollut sellainen, jossa nyt vierailin. Ensimmäisenä pisti silmään sairaalan johtajan oma kirjoitus, mikä tuntui tosi hyvältä. Imagon ja arvomaailman vuoksi olisikin erittäin tärkeää että yrityksen johtaja osallistuisi blogin pitämiseen omien sanojen kautta. Blogi tulee töihin kirjassa onkin teksti: Kun organisaation ylin johto perustaa blogin tai blogeja, kirjoituksista kuuluu toivottavasti jokaisen johtajan oma persoonallinen ääni. Tätä samaa mieltä olen minä henkilökohtaisesti.

Tehtävänannossa piti pohtia eri näkökulmia blogin käytössä. Meidän yrityksessä on käytössä bisnes skype, jonka välityksellä pidämme kokouksia ja keskusteluja "kasvokkain" niin Suomen sisällä kuin ulkomaalaisissa yhteyksissä. Meidän it-tuki on kokonaan Englannissa, ja silloin tällaisen kanavan kautta tehtävä yhteinen työ ja yhteys on tärkeä. Yrityksessä käsitellään salassapidettäviä asioita, ja siksi meillä pitää olla omat suojatut yhteydet ja viestintä keinot niitä sisältävissä asioissa. Blogi toimii hyvin sisäisissä tiedotteissa tiettyyn rajaan asti, sekä sisäisesti tiedottaminen onnistuu loistavasti. Kehityskeskusteluissa koen että siinä pitää olla aidosti läsnä kasvokkain, tai ainakin yhteys oltava sellaisella yhteydenpito välineellä kuten esimerkiksi bisnes skype. Monen yrityksen toimintaan blogia voidaan varmaan käyttää laajemminkin, mutta on aloja joissa se tuo omat haasteensa jo lain kautta.

Itse esimiestyössäni voisin hyvin kuvitella käyttäväni blogia, jotta olisin lähempänä työntekijöitä heidän ollessa ympäri Suomea. Itse myös lukisin hyvin mielelläni pomoni blogia ja ajankohtaisia asioita. Tässä kirjoittaessa tuli mieleen sähköpostilla tullut helmikuun uutiskirje, joka olisi hyvin voinnut julkaista myös blogissa.

No tulipas nyt paljon rivejä aiheesta blogi. Muutaman asian nostan esiin keskustelustani pomoni kanssa. Olimme samaa mieltä, että lehdessä ilmoittaminen ja rekrytointi ei ole enää yhtä tehokasta kuin ennen. Se summa mikä siihen käytetään ja se summa mitä sillä ilmoittelulla saadaan, on laskettuna hyvinkin kallista mainontaa. Lehtimainonta tarvitsee sosiaalisten medioiden apua ja voluumia markkinoinnissa sekä tiedon saamisessa ihmisille. Facebook, joka on nyt meillä käytössä, on hyvä lyhyiden tiedotteiden välittämiseen. Päätimme kartoittaa youtuben valikoimaa mitä siellä on tehty, ja totesimme, että niin facebook kuin twittter ovat oivia apuvälineitä jakamaan blogien ja youtube filmien linkkejä, sekä siellä jakamalla saavutamme hyvin paljon enemmän ihmisiä kuin lehtikamppanjalla.
Tämänlaisissa ajatuksissa ja mietteissä olen tällä kertaa liikkeellä, ja odotan oikein mielenkiinnolla  mitä ajatukseni saattavat tuottaakkin vielä. Niistä voitte lukea seuraavassa päivityksessäni.


1 kommentti:

  1. Onpa kiva blogi sinulla!!! Imaisi oikein mukaansa ja olit sitä mukavasti elävöittänyt. Lisäksi kirjoitat mukavalla, mielenkiintoisella tavalla. Jatka samaan malliin! :)

    VastaaPoista