sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Ihan aluksi minun blogistani. Blogi sivujen tarjoajia on useita, mutta miksi minä valitsin juuri tämän bloggerin alustan blogilleni. Ensimmäisellä sivulla jo kerroin, että tämä on suuri harppaus minulle itselleni, kun en ole tehnyt tai lukenut blogeja.  Bloggerin alusta tuntui tarpeeksi helpolta ensikertalaiselle. Ajatuksena minä ja bloggaus, ei tuntunut kovin realistiselta, mutta jo nyt tässä kohdin, voisin ajatella tekeväni sitä itse myös lisää niin omassa elämässäni kuin työpaikallani. Eräs ystäväni minulle sanoikin "varo, siihen voi jäädä koukkuun, niin mä olen kuullut" pitänee hyvin paikkansa.
Tarkoituksena onkin, etten katsele viellä tässä vaiheessa muiden kuin yritysten blogeja, jotta saan tästä oman näköisen, enkä muilta kopioitua mallia. Silloin mielestäni se on paljon uskottavampi ja itselle mielekkäämpi tehdä. Yrityksen blogin pitäminen onkin sitten jo eri asia, siinä ei "arkinen" tyyli ehkä vei pitkälle, vaan pitää muistaa ottaa firman imago ja status myös huomioon. Kirjoitusasu ja kirjakieli on silloin vahvemmin mukana. Tässä minun blogissani pääsee näkemään miten ensikertalainen voi kehittyä blogin pitäjänä...näin ainakin toivon käyvän. Kirjallisuuttakin löytyy jo hyvin bloggajille. Itse hain kirjastosta muutaman kirjan: Katleena Kortesuon sano se someksi 1, tästä on tullut jo uudempi versio sano se someksi 2. Toinen kirja on Anja Alasillan blogi tulee töihin, johon perehdyn hieman myöhemmin blogissani.

ERILLAISET SOME KANAVAT

Itselle twitter on aivan vieras. Tiedän että se on hyvin suosittu some-kanava, joka on hyvin monella käytössä. Se soveltuu lyhyisiin ja nopeisiin päivityksiin niin yrityksillä kuin yksityis-henkilöillä. Twitteriä kayttävät hyvin moni julkisuuden henkilö, jolla he voivat jakaa kattavasti asioita ja tapahtumia laajalti. Twitteriä seuraavat myös lehdet, jotka päivittävät twittaajien kuvia ja tekstejä omiin artikkeleihin, eli sen on keskeinen myös lehtialan yrityksien työväline tehdessään artikkeleja ja uutisia. Twitterissä voi lähettää lyhyitä mielenkiinnon herätteitä jakoon, esim tulevista yrityksen uusista suunnitelmista ja tapahtumista yms. Nythän moni artisti on myös laittanut twitterissä jakoon ensin herätteen jostain tulevasta suuresta tapahtumasta, joka herättää mielenkiinnon ja saa myös lehdistöt tekemään artikkeleja joissa pohditaan tulevaa mitä se uutinen saattaa sisältää, mikä on sen parempaa ja halvempaa mainosta niin yritykselle kuin henkilöille itselleen.
Twitterissä voi lähettää 140 merkkin mittaisa pikaviestejä. Verkostoutuminen ei ole twittwrissä pakollista kakaisuuntaisesti, kuten facebookissa, vaan twittaajalla voi olla eri seuraajat sekä seurattavat.

Facebook onki varmaan se tutumpi paikka monelle ihmiselle ja yritykselle. Paljon on pohdittu jääkö se jo muiden jalkoihin, mutta sinnikkäästi se pysyy mukana ja yritysten mainostajia siellä riittää. Facebook voi kohdentaa aika tarkasti kenelle ihmisille se minkäkin mainoksen jakaa sivuilleen. Samasta asiasta kiinnostuneet saavat samat maksetut mainokset. Yhdistävät tekijät on helppo määritellä ja kohdentaa vastaanottajat. Tätä some-kanavaa käyttää myös minun työanatajani, ja sitä olen minäkin päivittänyt. Se tavoittaa nykyisin paremmin yrityksestä kiinnostuneet kuin sanomalehti. Tämä aihe oli esillä viime viikolla meidän tiimissä, jossa kokeiltiin myös sanomalehti mainontaa ja siihen saamaa vastetta.

Tunnetuimmista  otan esiin vielä youtube:n, jonka varmaan oppivat käyttämään lapsetkin heti ensimmäisenä, hakien sieltä video pätkiä ja musiikkia. Tähän maailmaan itse olen tutustunut aluksi vain etsimällä lapsille videoita ja etsiessäni musiikkia. Nyt huomasin kun työni kautta yritin etsiä sopivaa "opetus videota" että sen onkin suuri mahdollisuuksien paikka myös yrityksille. Sieltä löytyi moni lastensuojelun yritys, jotka ovat tehneet oman videon yrityksessä mainos mielessä, ja joita on helppo ja kaa myös esimerkiksi facebookissa. Uskon, että tämän käyttö lisääntyy kokoajan, ja otanpa tästä kopin myös omaan työyhteisöön ja pohdinnaksi meidänkin yrityksen käyttöön.

Tässä minulta pieniä ajatuksia alustukseksi someen yrityksen näkökulmasta. Seuraavalla kerralla otan pohdittavaksi johtamisviestinnän.
Kuvassa alla suomalaistoimittajien käyttämät sosiaalisen median kanavat.




1 kommentti: